Onderweg naar St. Olav is geen moeilijk te fietsen route. Je klimt welliswaar veel, maar nooit steil. En op een paar op een paar pittige stukjes na, valt het stijgingspercentage mee. De uitdaging zit vooral in het feit dat de afstanden tussen de overnachtingsplekken en de supermarkten soms behoorlijk groot zijn. Enige planning kan dan handig zijn. En verder:

  • Als je van wildkamperen houdt, is het een geweldige route. Er zijn talloze plekken te vinden, al dan niet bij meertjes waar je ook nog kan zwemmen.
  • De zomers mogen kort zijn, het is een misverstand om te denken dat ze koel zijn. Warme zomers zijn geen uitzondering in Scandinavië. Wel zijn zomers wisselvalliger dan in Zuid-Europa.
  • De route is vooral een natuurroute, maar ook op cultureel vlak valt er van alles te beleven.
  • Hoewel je veel door bossen en langs meren fiets, is de route geenszins saai!

praktisch dalarna

Alle praktische informatie op een rijtje:

De gids van deze route wordt eind 2024/begin 2025 verwacht.

Route-indeling

  • 1 Noorwegen (Oslo – Zweeds/Noorse grens) - 89 km
  • 2 Värmland (Zweeds/Noorse grens – Naren) – 203 km
  • 3 Dalarna (Naren – Tungsen) – 240 km
  • 4 Gävleborg (Tungsen – Armsjön) – 209 km
  • 5 Västernorrland (Armsjön – Selånger) – 45 km

Hoogteprofiel

hoogteprofiel oslo selanger

Hoogtemeters

Hoogtemeters zijn ‘maar’ cijfertjes die in de praktijk vaak anders uitkomen.
Sterker nog, welke site of app je ook gebruikt om de gps weer te geven, je krijgt even zoveel verschillende hoogtemeters. Afhankelijk van de mate waarin men probeert ruis in de hoogtedata te onderdrukken, kan het verschil wel oplopen tot 10%.

Voor diegene die toch graag wat cijfers willen zien, hierbij een overzicht. De bron die hiervoor gebruikt is, is judise.nl, een gps-editor die de ruisonderdrukking voor hoogtemeters zo heeft ingesteld dat de resultaten voor Scandinavië een beetje overeenkomen met het populaire Strava (voor Nederland, Belgë en NRW is Judise nog veel preciezer).

Totale route
Stijging en daling: 4220 m

Onderverdeling:

Traject 1, Noorwegen
Stijging: 840 m, daling: 590 m

Traject 2, Värmland
Stijging: 1200 m, daling: 1190 m

Traject 3, Dalarna
Stijging: 1270 m, daling: 1290 m

Traject 4, Gävleborg
Stijging: 840 m, daling: 1030 m

Traject 5, Västernorrland
Stijging: 70 m, daling: 120 m

En dan nog een persoonlijke noot: uit ervaring weet ik dat die getallen er niet zo toe doen. In die zin, op een afstand van 600 kilometer, komt het niet op een paar honderd hoogtemeters aan. Wat voor mij wel van belang is, is het stijgingspercentage. Een kilometer klimmen met een stijgingspercentage van 3% is nogal een verschil met een kilometer klimmen met percentage van 18%. En misschien nog meer van belang: de ene dag het gaat beter dan de andere dag, afhankelijk van gemoed, gezondheid, het weer… Kortom, er zijn een heleboel factoren die zorgen dat een tocht als makkelijk of als moeilijk wordt ervaren. Daar kunnen geen cijfertjes tegenop.

Eind mei - eind september.
Hou er wel rekening mee dat sommige campings en bezienswaardigheden pas half juni/eind juni open gaan en dat ze half september/eind september weer sluiten. Sommigen zelfs al eind augustus. Check de betreffende website.

praktisch wegkwaliteitDe wegkwaliteit van de fietsroute is redelijk goed. Hoe groter de wegen, hoe beter de kwaliteit. Asfaltwegen en gravelwegen wisselen elkaar regelmatig af.

Over het algemeen fiets je over rustige landwegen. Soms zul je kilometers lang niemand tegenkomen. Er zijn echter ook wegen die je moet delen met automobilisten en dat is lang niet altijd fijn. Helaas zijn daar dan geen alternatieven voor zonder dat je enorm moet omrijden.

Enige planning voor het doen van boodschappen is wel handig. In de grotere plaatsen zijn er restaurants. Voor een kop koffie/thee met wat erbij, kom je in Zweden regelmatig een hemsbyggård tegen.

praktisch hembygdsgardEen hembygdsgård is een Zweedse term voor een heemvereniging. Vaak gehuisvest in een historische boerderij (gård). Vele dorpen beschikken over zo’n kleine maar fijne museumvereniging die het lokale erfgoed verzamelt en beheert. Hembygdsgården worden gebruikt voor diverse vieringen zoals midzomer en kerst, maar er worden ook bruiloften gevierd. Sowieso vinden er in het zomerseizoen altijd veel activiteiten plaats. Voor de fietser zijn dit ideale pauzeplekken. Niet alleen zijn het mooie plekjes vol cultuurgoed, in de zomer wordt er vaak fika geserveerd, koffie met een diversiteit aan zelfgebakken taarten en koekjes. Dat fenomeen wordt zomercafé genoemd. Zo’n seizoenscafé kun je trouwens ook op andere plekken tegenkomen. In de door vrijwilligers bemande hembygdsgård heerst vrijwel altijd een gemoedelijke sfeer. Er zijn er zelfs een aantal waar je je tent mag neerzetten voor een nachtje.

praktisch campingvansbroFietsen met een tent heeft in Noorwegen en Zweden zo z’n specifieke voordelen. Wildkamperen is bijna overal in de natuur toegestaan wanneer men 150 meter afstand tot huizen en hekken houdt. Op boerenland dien je toestemming te vragen aan de boer. Langs de route zijn veel campings te vinden. Voor een enkele moet je er een stuk(je) voor omfietsen. Fiets je met een tent, dan ben je de baas over je eigen etappes en vooral over je eigen portemonnee. Vrijwel alle campings beschikken over een kookgelegenheid waar je niet alleen kan koken, maar vaak ook (droog en warm) kan eten. Wil je zonder tent fietsen en de kosten binnen de perken houden, dan is het zaak zoveel mogelijk in hutten (campings) en goedkope B&B’s te verblijven en zelf te koken als er een keuken beschikbaar is. Voor hutten op campings is wel een eigen slaapzak nodig. Als je lid bent van Warm Showers, hou er dan rekening mee dat de adressen dun bezaaid zijn.

Van en naar Oslo zijn er veel mogelijkheden. Vanuit Selånger (of de nabijgelegen stad Sunsvall) kun je niet per trein of bus naar huis als je ook de fiets meeneemt. Deze route is bedoeld als verbindingsroute voor de beide Olavspaden en jzal hoogstwaarscheinlijk vanuit Selånger via het St. Olavspad naar Trondheim fietsen.

Enkele voorbeelden om in Olso te geraken:

  • Met de trein via Kopenhagen, Malmö, Göteborg naar Oslo*
  • Met de veerboot van Eemshaven (NL) – Kristiansand met de Holland Norway Lines. Vanuit Kristiansand kun je met de trein of op de fiets naar Olso. Momenteel wordt er een fietsroute gerealiseerd van Kristiansand naar Oslo. Kijk hier voor meer informatie over deze route.
  • Met de trein naar Frederikshavn (DK) en de veerboot naar Oslo met DFDS
  • Met de trein naar Kiel (D) en de veerboot naar Oslo met Colorline
  • Met de trein naar Kopenhagen (DK) en de veerboot naar Oslo met DFDS

Vervoer naar de betreffende ferryterminals
Dat hangt af van jouw persoonlijke voorkeur en jouw beschikbare reistijd. Als je met de trein reist, kun je die boeken via NS-international of de Deutsche Bahn.

Trein en bus in Noorwegen

In Noorwegen kan de fiets mee in de trein en in veel gevallen ook in de bus. Koop van te voren een ticket op de website van VY (vy.no).

Let daarbij op het volgende.

Trein

  • De meeste treinstations zijn onbemand. Je moet van tevoren online een ticket kopen. Bij regionale treinen kun je het fietsticket in de trein zelf kopen.
  • De prijs van een fietskaart is gelijk aan de prijs van een kinderkaartje.
  • Het kopen van een fietskaart garandeert geen plaats voor de fiets. In de trein is ruimte voor een beperkt aantal fietsen.

Tip Reis je met regionale treinen, koop dan een flexibel ticket voor jezelf op de website van VY en koop het fietsticket in de trein. In Oslo is een bemand station. Daar kun je aan de balie een ticket kopen.

Bus

  • Als er ruimte is, dan kan de fiets mee. De chauffeur beslist of de fiets mee kan of niet.
  • Check van tevoren op de website van de betreffende busmaatschappij. Soms moet je namelijk van tevoren voor de fiets reserveren.

Trein en bus in Zweden

In Zweden kan de fiets niet met de bus mee. Op bepaalde trajecten mag de fiets mee in de trein. Op deze fietsroute is er echter geen mogelijkheid om onderweg op de trein of bus te stappen. Eenmaal in Sundsvall aangekomen, kun je wel met de fiets in de trein westwaarts. Tot aan Duved loopt dit traject parallel aan het St. Olavspad. Vanaf Duved gaat het St. Olavspad in noordwestelijke richting en de trein in westelijke richting. In Duved kun je overstappen op een Noorse trein.

Met het oog op veiligheid zijn Noorwegen en Zweden prima geschikt om alleen te fietsen. De ‘beschaving’ in de vorm van wegen, verkeer, huizen en boerderijen is nooit ver weg en de afstanden tussen de verschillende dorpen en stadjes is niet groot.
Voor vrouwen alleen gelden geen andere voor-zorgsmaatregelen dan elders in het leven. Sterker nog, voor vrouwen zijn Noorwegen en Zweden relatief veilige landen.
Er is weinig criminaliteit, maar de fiets op slot zetten is uiteraard altijd aan te raden.

Ook in Noorwegen en Zweden zit het elektrisch fietsen enorm in de lift en deze route kan zeker gefietst worden met een elektrische fiets. Wel moet je rekening houden met het volgende:

  • Opladen zal niet tot problemen leiden, zolang je niet gaat wildkamperen. Wel is het handig om een beetje een planning te maken wat overnachten betreft. Bij twijfel of je bij jouw accommodatie kan opladen, is het handig om van te voren even te bellen om te vragen of het kan/mag.
  • Hoewel de oplaadpunten nog niet in kaart zijn gebracht, lijkt het me dat in elk dorp of stadje wel een café is waar je mag opladen. Misschien mag het ook wel bij een tankstation, die je vooral in Noorwegen veel tegenkomt. Die zijn trouwens overal goed voor: toilet, koffie/thee, noodrantsoen... en er staat bijna altijd een bankje buiten.

Wellicht ten overvloede: altijd vragen! Men zal bijna altijd ja zeggen, tenzij het gewoon niet kan, maar ongevraagd je stekker ergens in het stopcontact steken is not done.